autostura.hu
Autóval a világ körül


Budapest - Bamako autóstúra

Mi is ez az egész pontosan?

A Budapest-Bamako egy közös jótékonysági túra és verseny Budapesttől Bamakoig. A Budapest-Bamako (B2) azoknak szól, akik már álmodtak a Dakarról, Afrikáról, közös kalandozásról extrém körülmények között. A korai Afrikai rallyk kalandját és hangulatát idézi a futam. A B2 egy minimál asszisztenciás esemény, ami azt jelenti, hogy baj esetén mindenki csak saját magára számíthat. Verseny és túra kategóriában lehet indulni. A B2 nem egy könnyed hétvégi autózás a Dunakanyarban.

Kemény, embert próbáló erőfeszítés, amely komoly veszélyekkel is jár.

Mennyi pénzből lehet kijönni két főre?

Nos az elmúlt évek tapasztalataiból merítve ezt viszonylag egyszerűen le tudjuk írni. Nem árt, ha tisztában vagy az autód fogyasztásával és, hogy milyen igényeid vannak menet közben. A következő költségvetés egy viszonylag alacsony büdzsé. Ennél alacsonyabban is ki lehet jönni, de nem lenne illendő leírni. A jármű ára és a nevezési díj nincs benne a büdzsében.

BUDAPEST-BAMAKO BÜDZSÉ 2 FŐRE

Indulás előtt:
Vízumok 390 Euro
Oltások 200 Euro
Biztosítások/Engedélyek 300 Euro
TOTAL 890 Euro
 
Indulás után:
Üzemanyag 800-1200 Euro fogyasztástól függően
Autópályadíj 130 Euro
Komp 180 Euro/autó
Komp 40 Euro két főre
Szállás 200-500 Euro
Kaja 400 Euro
Autószerelő 400 Euro (nem kell feltétlenül)
Kenőpénzek 50 Euro
Repjegy haza 1000 Euro
TOTAL 3200 Euro
TELJES ~4090 Euro –> 2045 Euro per fő

Ha hárman vagy négyen álltok össze, akkor a költségeket még jobban le lehet csökkenteni.

Milyen veszélyekkel jár a Budapest-Bamako?

Anélkül, hogy az ördögöt a falra akarnánk festeni, itt van néhány lehetséges probléma. Minden rizikót le lehet csökkenteni és a veszélyekre fel lehet készülni, de nem árt, ha tudod, hogy a bajban csak magadra számíthatsz.

  • Autópálya vagy egyéb baleset Európában
  • Autófeltörés, rablás bárhol
  • Bebörtönzés Afrikában (persze tenni kell érte)
  • Megverés vagy kínzás gyalogos, élő állat elütése esetén
  • Kiszáradás a sivatagban, egyéb betegségek
  • Kijavíthatatlan technikai problémák távol a lakott területektől
  • Autóbaleset és sérülés a sivatagban távol a lakott területektől
  • Útonállók vagy tolvajok a sivatagban
  • Ételmérgezés
  • Napszúrás
  • Korrupt határőrök, akik csak pénz ellenében akarnak átengedni a határon
  • Lusta határőrök, akik csak több órányi vagy napnyi várakozás után engednek át a határon
  • Korrupt rendőrök, akik csak pénzért akarnak tovább engedni az úton
  • Afrikai hirtelen kivetett adók és járulékok, melyek 5-10 Euro értékig jelentkezhetnek fejenként
  • Veszélyesen vezető afrikaiak
  • Veszélyesen vezető Bamakosok
  • Homokviharok
  • Földcsuszamlások
  • Vízátmosások
  • Hóviharok, hótorlaszok
  • Pattanásig feszülő és elpattanó vontatókötelek
  • Pattanásig feszülő és elpattanó idegek
  • és ezer más előre nem látható veszély

Miből áll a versenykategória?

A versenykategóriában a résztvevők napi etapokat teljesítenek. A napi etapok során geocaching (ügyességi, tájékozódási) feladatokat kell megoldani, és speciál szakaszok lehetnek beiktatva, melyeket limitidő alatt kell teljesíteni, ám ezek meghatározásnál nem a száguldozás, hanem a biztonság a legfontosabb szempont. A versenykategória útvonala nehezebb, és sok esetben látványosabb, mint a kaland kategória útvonala, de itt is mindenki a saját élményének a kovácsa.

Miből áll a túra kategória?

A túra kategóriában egyetlen kihívás van. Két hét alatt eljutni Bamakoig árkon-bokron át. A túra kategória is zord helyeken és úttalan utakon halad a célig. De ha akarod, akkor végig le is gurulhatsz aszfalton ma már Bamakoig. A két kerék meghajtású autók és a gyengélkedő csapatok, sokszor a betonon haladnak. A túrában is meg kell birkózni az idővel, korrupt karhatalmi szervekkel, politikai bizonytalansággal, homokviharokkal, hőséggel és még ki tudja mi minden mással.

Ki indulhat a Budapest-Bamakon?

A B2 lényege, hogy minél kevesebb legyen a megkötés, és minél liberálisabb legyen az esemény. Lehet jönni autóval, motorral, quaddal, a lényeg, hogy jól érezd magad, vagy valósítsd meg sivatagi álmaid.

Fontos tudnivalók a járművek papírjairól

Fontos, hogy minden járműnek legyen érvényes forgalmija, európai biztosítása (zöldkártya) és afrikai kötelező biztosítása az adott országokban. Ezeket a legtöbb határátkelésnél kérni fogják.
Szintén lényeges, hogy ha a jármű forgalmija nem a sofőr nevére van kiállítva, akkor francia nyelvű meghatalmazást kell írni, minél több pecséttel ellátva. Nehézségeket okozhat átkelni más nevén lévő forgalmival meghatalmazás nélkül a határokon, ellenőrzőpontokon.

Carnet De Passage-ra egyik országban sincs szükség. Mauritániában 10 Euro vámot kellett fizetni minden autóra a határon. Maliban pedig egy 25-30 Euros engedélyt kell kiváltani. Evvel a vámosok békén hagynak.


Fontos tudnivalók a vízumokról – VÁLTOZÁS!!!

A vízumok elintézésében mindenkinek segítünk, a Bamako Iroda végzi a hivatalos vízum beszerzését. Időt és nyugtalanságot spórolunk meg azzal, hogy minden résztvevő számára egyszerre intézzük az okmányokat. Októberben feltöltjük a vízumkérő lapokat a jelszóval levédett team oldalra a kitöltési instrukciókkal együtt, illetve amennyiben a vízum kitöltéséhez szükséges adatokat hibátlanul sikerült megadnod a team oldalon, automatikusan kitöltjük helyetted.
December első, második hetében nem lesz útleveled. Erre készülj fel. A két vízum együtt 2009-ben 120 Euro volt. A futamot megelőzően (nem a határon a futam alatt) egyénileg is lehet a vízumokat intézni.
A mauritán határnál NEM LEHET VÍZUMOT várásolni.  Visszafordítanak Marokkóba.

Fontos tudnivalók az oltásokról

A Budapest-Bamako hivatalos oltóhelye a Nemzetközi Oltóhely.

Csoportos kedvezményt kaptunk, amennyiben jelzitek, hogy Bamakosok vagytok, jelentős kedvezményeket kaptok!
http://www.kormanyhivatal.hu/hu/budapest/hirek/bemutatkozas

FIGYELEM! A sárgaláz elleni oltásról kiállított WHO kiskönyvet kérhetik Afrikában és megtagadhatják a be- vagy kiutazást.

Az oltások mellé fontos, hogy minden résztvevőnek legyen egy kis e.ü. túlélő csomagja, melyről az útikönyv részletes tájékoztatást ad. Néhány javasolt dolgok a csomagba:

  • Fájdalomcsillapító
  • Gél csípésekre, égésekre
  • Erős napkrém
  • Szúnyogriasztó
  • Csipesz, tű
  • Sterilizáló alkohol
  • Lázmérő
  • Szemcsepp, szemspray (a sivatagban a homok és a por irritálja a szemet)
  • Vitaminok
  • Általános antibiotikumok
  • Gyomorrontásra gyógyszer
  • Elsősegély csomag
  • Porallergia esetén megfelelő mennyiségű gyógyszer

Fontos tudnivalók az utakról

A Budapest-Bamako csak térképen jelölt közúton, de ez nem azt jelenti, hogy nem lesz pár rázós szakasz, illetve, hogy aszfalton nem lehet teljesíteni a futamot.

Mauritániában és Maliban elég vacak állapotban vannak a térképen kijelölt utak is. Nem titkoljuk, hogy ez nehézségeket okozhat a két kerék meghajtású járműveknek, de nem lehetetlen. A helyiek is Dacia és Lada színvonalú kocsikkal közlekednek.

A Verseny kategória az idén kemény lesz. Ha valaki minden etapot teljesíteni akar, akkor nem árt, ha terepjáróval jön. Két kerék meghajtású autóval sem lehetetlen, de nagyon nehéz és biztos, hogy rengeteg lapátolás, tolás és helyi segítség kell hozzá, ha minden pontot meg akarsz közelíteni. A versenyben végig lehet menni két kerét meghajtású autóval úgy, hogy bizonyos pontokat vagy etapokat kihagysz. A versenyből nem lehet kiesni. Tehát, ha egy etap kimarad, még akkor is benn vagy a versenyben.

A futam egy része egyre inkább homokdűnéken, kősivatagon és sziklás területen halad át. Mind az autónak, mind a csapatnak fel kell készülnie! Autóépítő partnerünk segítségére számíthatsz, és ne feledd el az előfutamok felkészítő lehetőségét sem!

Fontos tudnivalók térképekről és navigációról

A Budapest-Bamakohoz minél több térképed van annál jobb. A GiziMap nevű magyar cégnek remek térképei vannak erről a régióról és a Michelinnek is.  Van még egy térkép, ami fontos lehet, de egyetlen térkép boltban sem lehet beszerezni. Az interneten sem lehet nagyon megtalálni. Nekünk viszont meg van. Innen töltsd le és hozd el magaddal.

Parc National du Banc d’Arguin térkép

Ezen kívül legyen nálad GPS. Fontos! Nem navigációra, hanem GPS-re van szükséged. Ismerd meg a készüléket vásárlás előtt minél jobban, hogy tudjad, hogy nem csak utca, házszámot lehet megadni, hanem koordinátát is, és ezeket el is tudod menteni a megfelelő formában (pl. N19°13,537′ E05°22,123′). World Gate GPS tölti fel a régió általuk szerkesztett GPS térképét.


Hol fogunk éjszakázni?

Minden nap vagy egy szálloda, vagy pedig egy sátortábor fogja a szakasz végét jelenteni. A nagyobb városokban 2-3 csillagos szállodákban tudsz meghúzódni. Városokon kívül pedig sátorban. A résztvevők megkapják a hivatalos versenyszállodák neveit. Senki nem köteles ezeken a helyeken tölteni az éjszakát, sőt elképzelhető, hogy nem is mindig lesz hely mindenhol mindenkinek. Az európai szakaszok után szinte mindenhol lehet sátrazni. Szálloda nem lesz mindenhol.

Miért javasoltunk autónként két embert?

Az út nem rövid. Mindig jó, ha az ember mellett van egy társ, aki az útiránytáblákra és a térképre is tud figyelni. Baj esetén tud az autóra vigyázni, amíg te segítség után nézel. Kettesben nem olyan fárasztó a vezetés és gazdaságosabb is, ha valaki más kifizeti az út felét. Egyszóval jó, ha ketten vagytok egy autóban. Több utazó több konfliktus helyzetet von maga után, nehéz az alkalmazkodás extrém helyzetekben, így ezt a megoldást sokszor gondoljátok át!

Hogy jövünk mi és az autónk haza?

A hazautazás abszolút fakultatív. Bamakoból naponta több gép is repül Európába. Az Air France közvetlenül Párizsba. A Royal Air Maroc Casablancan keresztül Romába jön. Az olcsó repjegyekről az év folyamán tájékoztatjuk a csapatokat. Sokan saját autóval jönnek vissza. Mások pedig beülnek utasnak vagy esetleg hazavezetik mások autójá.

Az autó hazahozatalra pedig több opció van a verseny végeztével:

  • A legszebb dolog oda adományozni egy falunak, iskolának vagy kórháznak.
  • Az autókat Bamakoból haza is lehet szállítani. Több opció és ár is létezik. Nyomozzatok, de a legjobb Bamakoban tájékozódni. Dakarból 1500 Euróért elhoznak Hamburgig egy kocsit. Dakarig még egy olyan 700-800 Euro a szállítás tréleren. Olcsóbb, ha te magad kivezetsz a kikötőig.
  • Az autót el is lehet adni Bamakoban. Készülj fel, hogy vad alkudozás lesz a vége és a helyi vámosoknak az eladási ár 5%-át vagy többet is ki kellhet fizetni.
  • Meg lehet kérni valakit, aki eladta Bamakoban a kocsiját, hogy vezessen haza a kocsiddal és te csak az üzemanyagot fizeted. Így ő ingyen jön haza, neked pedig olcsón haza kerül a kocsid. 

Lehet a quaddal jönni?

Igen neveztek már be quaddal is. A szabály egyszerű. Ha járműnek van érvényes forgalmija, akkor jöhet.

Navigátornak vagy utasnak is kell jogsi?

Nem. Aki nem vezet, annak nem kell.

Honnan fogjuk tudni, hogy pontosan hova kell menni esténként?

Minden résztvevő kap egy itinert. Az itiner tartalmazza az esti hivatalos táborhelyek listáját.

Végig lehet menni két kerék meghajtású járművel is?

A válasz igen. Az eddigi Budapest-Bamakokon több kétkerekes jármű is célba ért, de a nehézségi fok számukra egyre nagyobb. Eddig sem volt könnyű dolguk, de aki a könnyű dolgokat szereti, az jobb, ha itthon marad. A futam alapítója Villám Géza is minden évben két kerék meghajtású autóval indul. De neki már régóta hiányzik egy kereke vagy kettő.

Hogy szerezzünk szponzort?

Sajnos erre mi sem tudjuk a választ, de egyre több helyen fog a Budapest-Bamako megjelenni, hogy számotokra eladható terméket teremtsünk. Vér, verejték és kapcsolat. Ez a lényeg, de fontos, hogy ne ígérj olyat, amit nem tudsz betartani, vagy nem tudod, hogy meg tudod-e valósítani. A szponzor befektetése a neked átadott eszköz, így megtérülést vár el. Ha inkább jelképes összeg, vagy ajándék, amit kapsz, akkor se feledkezz meg egy-egy bamakos pólót átadni, vagy hazajövet egy szép akció-képet átadni a csapatról, amit kirakhat a falára. Foglalkozz a szponzoroddal a futam előtt, alatt és után is. Ez egy nagyon komoly munka, ami csak akkor jövedelmező, ha mindent megteszel a támogatódért. Ezt értsd úgy, hogy a beadott összeget három-négyszeres értékben kell visszaforgatnod neki megjelenésekkel. Ha tudunk segíteni megjelenéssel, riporttal, Bamako Iroda megjelenéssel, keress bennünket emailen.

Mit tegyünk ha a semmi közepén tönkre megy az autónk vagy karambolozunk?

Ez az egyik leggyakoribb kérdés. Sajnos nincs rá egyszerű válasz. A legjobb a megelőzés. Ha lehet, menjetek párban. Az elmúlt években még egyetlen csapat, sem autó nem maradt végleg a Szaharában. Az első megoldás, hogy segítséget kérsz műholdas telefonon vagy CB rádión és egy arra járó Bamakos kihúz, bevisz, vagy segít, de erre csak akkor számíthatsz, ha te is nyitott vagy másokon segíteni. A második megoldás, hogy egy helyi kihúz a bajból. Ilyenkor ne felejts el hálás lenni! Meglepő, de a Szaharában mindenhol vannak emberek. A harmadik megoldás pedig, hogy elgyalogolsz a legközelebbi betonútig, és segítséget hívsz. 2008-ban két elakadt motoros 12 órát gyalogolt a betonútig, ahol egy helyi teherautót találtak, aki kihúzta őket. Az útikönyv egyébként fontos tanácsokat tartalmaz ilyen helyzetekre.

Mit tegyünk betegség vagy sérülés esetén?

Minden évben velünk tart több mentős ellátást “szállító” csapat, mobil gyógyszeres doboz és elismert szakértelemmel és gyakorlattal rendelkező személyzet. Az ő feladatuk az elsősegély nyújtás és az orvosi feladatok ellátása, de ne gondold, hogy mobil műtőt tudunk biztosítani! Minden nap a kijelölt útvonalon haladnak a mezőnnyel. Baj esetén, műholdas telefonon lehet őket riasztani és 5 perc és 5 óra közötti intervallumban ott vannak, ahol szükség van rájuk. Esténként pedig a kijelölt hivatalos táborhelyen rendelnek.

Hogy készítsük fel a járművet az útra?

Ha a legnehezebb szakaszokon is kocsival szeretnétek átjönni, akkor nem árt, ha kemény terepre készítitek fel az autót. Szükséges lehet felkeresni egy szakembert, aki a terepjárózás minden titkát ismeri, de ne menj be a legközelebbi szervizbe, mert ide valósi sivatagi tudás kell! Fontos sajátossága az útnak, hogy nagyon sok a homok és a sziklás terület. Nem árt, ha sivatagi homokszűrővel látjátok el a járművet, és biztosíttok megfelelő üzemanyagtartályt a megfelelő helyen. Mindenképp legyen nálatok homokvas, lapát és drót, mert biztos, hogy elakadtok, és valami úgyis leesik a rázkódástól. FONTOS megemlíteni, hogy nem szabad túlpakolni a járművet! Sokkal kevesebb cuccot hozz, mint ami a fele a gondolataidnak. Ez évről-évre probléma. Az autó felkészítésben profi tanácsot a Sandlander Kft tud adni. Ők a futam hivatalos autóépítő partnerei.

Mit kell tudni a szaharai autózásról?

Nos ezt nem lehet egy rövid bekezdésben megválaszolni. Sajnos Almássy László óta nem igen jelent meg magyar nyelven könyv a témáról. Almássy Autóval Szudánba című művét könyvtárban lehet ma már csak fellelni. Ha komolyan fel szeretnél készülni a sivatagi autózásból, akkor a legjobb könyv, amit találtunk a Sahara Overland című könyv angolul.

Azt hallottuk, hogy a Bamako elég szervezetlen és kaotikus. Mire megy a nevezési díj?

Evvel nem tudunk vitába szállni. A Bamako valóban kaotikus és semmikép nem hasonlít egy társas utazásra vagy egy jól szervezett túrára. A Bamako varázsát a szabadság és az önnálló felfedezés öröme adja. Mindenki kap egy elég jól összeállított itinert, amely sokszor több hasznos információt tartalmaz, mint a legjobb utikönyvek. Esténként pedig egy adott táborhelyen találkozik a társaság. Többször halljuk, hogy ha ennyire nincs szervezés, akkor minek a nevezési díj. A nevezési díj jelentős része a biztonságra és az afrikai engedélyekre beszerzésére megy el. A Budapest-Bamako nem profit orientált vállalkozás.

Mi áll a 2010-es terror fenyegetés mögött és mi van ha megint hasonló helyzet áll elő?

Hogy mi áll mögötte azt a mai napig nem tudjuk. 2010-ben a Sahara Passage nevű szervező cég szervezte a Bamakot profit orientációs alapon és súlyos kudarcot szenvedtek. A futam licenszét megvásárolták és nagyon sokan keserű szájízzel jöttek el. A Magyar Külügyminisztérium figyelmeztetésére reagálva törölték a Mali és Mauritán szakaszokat. Körülbelül 100 induló mégis eljutott Bamakoig és eletük legnagyobb kalandját élték meg. A mezőnyt végig biztosították a karhatalmi szervek Maliban és Mauritániában.ország, szabadon gondolkodó, felnőtt állampolgára. Mindenki képes kell magának eldönteni, hogy milyen rizikót hajlandó bevállalni.  Mi nem dönthetünk mások nevében. Hacsak nincs háborús helyzet valahol a 2010-es döntéshez hasonlót nem tervezünk hozni.

 
"Forrás: http://www.budapestbamako.org"
<< Vissza
Ajánlott
Oldalak
Olcsó cégalapítás akár online cégalapítás, kft alapítás most kedvező árakon szakképzett ügyvédi irodák segítségével
olcsó cégalapítás
Magyarország egyik piacvezető domain és tárhely szolgáltatója egyedi tárhely ajánlatokkal, kedvező .HU és nemzetközi domain regisztrációval, SMTP szerver opcióval várja mindazokat, akiknek fontos honlapjuk biztonsága. Nálunk nincs megállás, miért üzemelte
Domain, tárhely, webtárhely, SMTP, VPS szolgáltatások
Kupon várárlás és bónusz kupon kedvezmények a legújabb csajos kuponok
Kupon, kupon vásárlás, bónusz kupon
A jövő informatikája - innovatív ügyfélszerző IT megoldások mindenkinek!
www.ens.hu
Buszrendelés és buszbérlés, egyéni és szakmai, kis és nagycsoportos kirándulások, városnézések, transzferek bel- és külföldön!
Buszbérlés és buszrendelés
Internet szolgáltatótól független e-mail küldés a világon bárhol mobiltelefon, laptop, vagy tablet segítségével. Legyen saját SMTP kiszolgáló szervere.
SMTP szerver, smtp kiszolgáló, smtp
Honlap és webáruház egyedileg igényesen elkészítve, keresőbarát kivitelezésben! Mindez elérhető árakon, INGYENES Google kampánnyal!
grafikai tervezés, honlap, webáruház, keresőmarketing (SEO), domain és tárhely
Dialekt: hogy EGYET értsünk! A Dialekt Fordítóiroda fiatal, dinamikus fordító és szakfordító csapata tevékenységének és szolgáltatásainak színvonalát képzett fordítóira, szakfordítóira, lektoraira és több éves szakmai tapasztalatra alapozza. Legyen Ön is
Fordítás, szakfordítás, fordítóiroda
autó autóstúra gépkocsi ralli túra utazás
SMTP.hu
DOMAIN NAGYKER - DOMAINEK KERESKEDELMÉVEL FOGLALKOZÓ KIKÖTŐ
Bérlet
Vásárlás
Hirdetnék